سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه اثربخشی داروهای تولید داخل گفت: بسیاری از بیماری‌ها عوارض خاصی دارند. کدام دارو وجود دارد که در مورد بیماری خاصی پاسخ‌گویی صد در صدی دارد و هیچ عارضه‌ای ندارد.
بیماران یا پزشکان بگویند اثربخشی دارو اثبات نشده، قابل قبول نیست


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران درباره مشکلات ریزگردها و آلودگی هوا گفت: مشکل ریزگردها از ده سال پیش تاکنون وجود دارد و منشا گوناگونی دارند. آن‌چه خطرناک است ذرات با قطر ۲.۵ میکرون و پایین‌تر است. آلاینده‌های دیگر هوا در حدود چندین سال گذشته در اکثر استان‌ها کنترل شده است، اما ذرات معلق که هم منشا داخل شهرها و هم مجاور شهرها و هم داخل اقلیم و خارج کشور را دارند طی سال‌های گذشته با تغییرات آب و هوا و نوع مصرف کالاهای ساختمانی و کارخانه‌ها تغییر کرده است.

وی افزود: امسال از آبان ماه درگیر این موضوع شدیم. آلودگی هوا یکی از عوامل خطرناک سلامت در جهان شناخته شده است. دو رویکرد در این زمینه وجود دارد. اول وظیفه حکومت است که از تعاملات با کشورهای دیگر را در بر می‌گیرد و سیاست‌های توسعه جنگل‌ها و کنترل مراتع و غیره. موضوع دیگر وظیفه مردم است. در شهرهای بزرگ هنوز خودروها در حال اضافه شدن است و معمولا هم این خودروها تک سرنشین هستند. این خودروها منشا آلودگی هستند. حتی درجه حرارت منازل ما نیز نسبت به کشورهای سردسیر بالاتر است و سوخت بیشتری مصرف و آلودگی هم ایجاد می‌شود. در این زمینه نیازمند عزم ملی هستیم تا موضوع به صورت ریشه‌ای حل شود. نقش وزارت بهداشت نیز آگاهی‌سازی و مذاکره با ذینفعان است. قسمت بعدی نیز پایش است که بتوانیم عوارض را کنترل و بررسی کنیم.

حریرچی در زمینه قیمت داروها نیز بیان کرد: در خصوص قیمت داروها با پارادوکسی از نیروهای دو جانبه روبه‌رو هستیم. اصل این است که هزینه دارو برای مردم باید به حداقل ممکن برسد. دارو و ملزومات مصرفی پزشکی ۲۵.۹ درصد سبد هزینه خانوار در حوزه سلامت را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: برای کنترل این موضوع دو نقش می‌توان ایفا کرد. اول کنترل قیمت و دوم جبران هزینه‌های بیشتر توسط بیمه و برخی سیاست‌های زمینه‌ای. از طرف دیگر اکثر داروها و حدود ۷۰ درصد بازار مصرفی را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. تولیدکننده هم می‌خواهد قیمت دارو را بالا ببرد. ظرفیت موجود صنایع دارویی ما بیش از مصرف داخل است و موضوع دیگر این است که نتوانستیم جای خوبی در زمینه صادرات دارو پیدا کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که صنعت دارو با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت در حال کار است، گفت: هم باید از صنعت دارو در راستای اقتصاد مقاومتی و هم از جیب مردم باید دفاع کنیم. بهترین کار این است که نقش بیمه‌ها را در این زمینه افزایش بدهیم.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای اروپایی داروهای بدون نسخه را به دلیل ایجاد هزینه‌های زیاد برای خانوار، از لیست بیمه خارج می‌کنند که اخیرا در کشور ما نیز شورای عالی بیمه در خصوص برخی داروها این کار را انجام داده است.

حریرچی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه ضرورت استفاده از داروهای ژنریک تصویب شده است. این قانون باید اجرا شود. اگر دارویی تولید داخل دارد و کیفیت آن مورد تایید است، آیا مجاز هستیم مشابه خارجی را وارد کنیم؟ آن‌چه مجلس تصویب کرده در جهت حمایت از تولید داخلی دارو است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه اثربخشی داروهای تولید داخل بیان کرد: بسیاری از بیماری‌ها عوارض خاصی دارند. کدام دارو وجود دارد که در مورد بیماری خاصی پاسخ‌گویی صد در صدی دارد و هیچ عارضه‌ای ندارد. هر دارویی که به بازار وارد می‌شود حداقل این است که مطالعه دو سو کور تصادفی برای آن انجام می‌شود. اگر دارو بر اساس این مطالعات میزان کیفیت و استاندارد و تاثیر لازم را داشته باشد وارد بازار می‌شود. اگر چنین مطالعه‌ای انجام شده، نظرات قبول می‌شود، اما اگر بیماران یا پزشکان بگویند اثربخشی دارو اثبات نشده، قابل قبول نیست.