تن درست نیوز

پایگاه خبری تندرست نیوز

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

اعتراض قائم مقام سازمان نظام پرستاری به عدم تعویض معاون پرستاری وزارت بهداشت

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به چالش‌های ایجاد شده توسط معاون پرستاری دوره گذشته، گفت: فعالیت‌های شخص وزیر مغایرتی با سیاست‌های سازمان ندارد.


اعتراض قائم مقام سازمان نظام پرستاری به عدم تعویض معاون پرستاری وزارت بهداشت

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تندرست نیوز، با اشاره به معارفه یا ابقای برخی معاونان توسط وزیر بهداشت، گفت: آقای هاشمی وضعیت همه معاونان را اعلام کردند اما از معاون پرستاری چیزی نگفتند. از خبرنگاران درخواست پیگیری این موضوع را دارم.

وی ادامه فعالیت‌های هاشمی را مغایر با سیاست‌های سازمان نظام پرستاری ندانست و افزود: ما با ماندن وزیر مشکلی نداریم. دردسر ما عملکرد حوزه پرستاری وزارت بهداشت است که امیدواریم در این دوره با اتخاذ تصمیم و انتخاب معاون مناسب، چالش‌های دوره گذشته را شاهد نباشیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ابقای معاون پرستاری وزارت بهداشت را به معنای ادامه سیاست های گذشته خواند و عنوان کرد: عملکرد معاون دوره اول وزارت آقای هاشمی مطلوب نبوده و این چهار سال التهاب و تنش در جامعه پرستاری ایجاد شده است. 

شریفی مقدم یادآور شد: مواضع سازمان نظام پرستاری بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های وزیر بهداشت تنظیم می‌شود، بنابراین چالشی با شخص وزیر نخواهیم داشت.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

کارمندانی که زیاد کار می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند

متخصصان قلب و عروق در یک مطالعه جدید تاکید کردند که ساعات کاری زیاد در هفته خطر بروز مشکلات قلبی را تشدید می‌کند.
کارمندانی که زیاد کار می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند



به گزارش تندرست نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این مطالعه که در مقیاسی بزرگتر از گذشته انجام گرفته، محیط‌های کاری که فرهنگ معمول در آن‌ها ساعات کاری زیاد در طول روز است نه تنها بر زندگی اجتماعی کارمندان تاثیر سوء دارد بلکه سلامت قلب آن‌ها را نیز تهدید می‌کند.

در این مطالعه آشکار شد کارمندانی که در هفته بیش از ۵۵ ساعت کار می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که بین زمان کار و زندگی تعادل برقرار کرده‌اند ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی موسوم به "فیبریلاسیون دهلیزی" هستند.

به نوشته گاردین، این یافته حاصل مطالعات متخصصان دپارتمان اپیدمیولوژی در کالج دانشگاه لندن روی الگوهای شغلی ۸۵ هزار و ۴۹۴ زن و مرد عمدتا میانسال از کشورهای انگلیس، دانمارک، سوئد و فنلاند است.









۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

موج اعتراضات تعرفه بیهوشی به اردبیل رسید

هیئت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه اردبیل طی نامه‌ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد که از ٢۵ شهریور از ارائه خدمات بیهوشی به بیماران با ریسک بالا در مراکز غیر مجهز به مونیتورینگ‌های استاندارد و پیشرفته خودداری خواهند کرد.
موج اعتراضات تعرفه بیهوشی به اردبیل رسید


به گزارش تندرست نیوز، متن این نامه بدین شرح است:

احتراما به استحضار عالی می‌رساند جلسه فوق‌العاده انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه استان اردبیل، در تاریخ ٩۶/۶/١۵ در محل بیمارستان امام خمینی و با حضور قابل توجه متخصصین بیهوشی استان از بخش‌های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی و با حضور استاد معظم، جناب دکتر پشتاره، پیشکسوت بیهوشی کشور برگزار گردید و مسئله مهم اخیر، یعنی کاهش ظالمانه تعرفه بیهوشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد:

با توجه به این‌که اقدام اخیر وزارت بهداشت و درمان در کاستن از تعرفه بیهوشی یک ستم آشکار و تبعیض واضح و بر خلاف عدالت بین رشته‌ای است و همچنین با عنایت به این‌که تمامی راه‌های مدنی و قانونی از جمله مذاکره با وزرای بهداشت و درمان و رفاه و معاونین آن‌ها، نمایندگان مجلس، کارشناسان وزارتخانه و بیمه‌ها و غیره  توسط هیئت مدیره انجمن بیهوشی مرکز و سایر همکاران‌مان در سراسر کشور طی شده است و مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است، لذا با اعتقاد قلبی بر حفظ حقوق بیماران و پایبندی به سوگند پزشکی و برای احقاق حقوق مسلم خود که در آموزه‌های دینی‌مان هم بر آن تاکید موکد شده است، اعلام می‌داریم:
١. خواستار اجرای کامل کتاب تعرفه گذاری کالیفرنیا ٢٠١٧ بدون هیچ گونه دخل و تصرف در آن هستیم. کاهش ٢۵ درصدی در تعرفه بیهوشی باید لغو شود.  
٢. از ارائه خدمات بیهوشی به بیماران با ریسک بالا در مراکز غیر مجهز به مونیتورینگ‌های استاندارد و پیشرفته خودداری خواهیم کرد.
٣. از انجام بیهوشی بدون آزمایشات تکمیلی و مشاوره‌ها و امکانات استاندارد معذوریم.
۴. وظایف شغلی خود را به میزان ساعات موظفی انجام خواهیم داد.
۵. از ارائه خدمات بیهوشی برای بیماران الکتیو در شیفت‌های عصر و شب خودداری خواهیم کرد.
۶. از دادن تخفیف به سازمان‌های بیمه گر در قرارداد با مراکز خصوصی درمان در رشته بیهوشی، خودداری خواهیم کرد و امیدواریم ریاست محترم دانشگاه به عنوان متولی امر درمان در استان و همچنین سازمان نظام پزشکی استان، در این امر یاریگر ما باشند.
٧. اقدامات فوق الذکر از تاریخ  ٢۵ شهریور ماه ٩۶ به مرحله اجرا خواهد رسید.
٨. حق هرگونه طرح دعوی علیه مسئولین این اقدام ظالمانه در مراجع ذی صلاح را برای خود محفوظ می‌دانیم.








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

درددل با روانشناس 25 درصد آمار خودکشی را کاهش می‌دهد

یک روانپزشک با بیان این‌که در هر دو ساعت و 18 دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند، گفت: ایجاد یک راه ارتباطی بین افرادی که قصد خودکشی دارند با روانشناسان زبده موجب کاهش 25 درصدی این آمار می‌شود.
کاهش 25 درصدی آمار خودکشی با ایجاد راه ارتباطی میان بیمار و روانشناس

نادر راستی در گفت‌وگو با خبرنگار تندرست نیوز، خودکشی را یکی از زمینه‌های آسیب اجتماعی دانست و گفت: در کشور ما این واکنش بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رواج داشته و خانم‌ها در انجام این اقدام از آقایان پیشی گرفته‌اند.

وی در خصوص آمار خودکشی در سال گذشته ادامه داد: 25 درصد مربوط به رده سنی 30 تا 39 سالگی، 21.9 درصد بین 18 تا 24 سال، 16 درصد 50 سال و 7.5 درصد زیر 18 سال بوده است. آمارهای مربوط به خودکشی در ایران نشان می‌دهد در هر دو ساعت و 18 دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند که در مقایسه با آمارهای جهانی شرایط بحرانی نیست، اما در برخی مناطق کشور از جمله ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان میزان خودکشی رو به افزایش است.

این روانپزشک افزود: افراد به علت گسستگی در روابط عاطفی، سرکوب شدن از طرف خانواده، بن‌بست مادی، ابتلا به افسردگی شدید و ابتلا به اختلال دوقطبی دست به خودکشی می‌زنند که در بین این عوامل، خودکشی به دلیل فقر شیوع بیشتری دارد.

راستی، با بیان آمار پزشکی قانونی در خصوص بیشترین شیوه‌های خودکشی در کشور، گفت: 52 درصد شیوه خودکشی‌ها حلق آویز، 17 درصد مسمویت با سم، 7 درصد دارویی، 6 درصد سلاح گرم، 6.5 درصد سوختگی و 4 درصد سقوط از بلندی بوده است.

وی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته افراد قبل از این اقدام با شماره‌ای مشخص تماس گرفته و تحت مشاوره قرار می‌گیرند. با راه‌اندازی این سیستم شاهد کاهش 25 درصدی آمار خودکشی خواهیم بود.

روانپزشک از نبود زمینه کافی برای راه‌اندازی این سیستم در کشور خبر داد و بیان کرد: ما موضوع را با مراجع مربوطه در میان گذاشته‌ایم، اما مشکل اینجاست که اغلب در کشور ما سعی بر مخفی کردن آمار واقعی خودکشی دارند، اما وجود این راه ارتباطی، ما را به آمار واقعی‌تر نزدیک می‌کند و با ایجاد اطلاعات آماری دقیق‌تر زمینه مطالعه در جهت کاهش این آسیب اجتماعی می‌شود.

راستی، خلا قانونی را نیز در آمار خودکشی‌های موفق موثر دانست و ادامه داد: در کشورهای پیشرفته روانشناس موظف است جان فردی که چنین هدفی دارد را نجات دهد، در غیر این‌صورت با او برخورد قانونی می‌شود. در کشور ما هماهنگی میان روانشناسان و نیروی انتظامی وجود ندارد و هرگونه اقدام از سوی روانشناس ممکن است به ضرر او تمام شود.

وی یادآور شد: افراد عادی باید با فردی که تصمیم به خودکشی دارد، رابطه عاطفی کوتاه مدت برقرار کرده و او را تحت فشار قرار دهند تا دست از این کار بکشد.








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

محققان آمریکایی مطرح کردند: ضعف بویایی از نشانه‌های اولیه پارکینسون

مطالعه جدید نشان می‌دهد از بین رفتن حس بویایی ممکن است نشانه اولیه افزایش ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون باشد.
ضعف بویایی از نشانه‌های اولیه پارکینسون

به گزارش تندرست نیوز، محققان می‌گویند افرادی که دارای حس ضعیف بویایی هستند ممکن است تا پنج برابر بیشتر در معرض ریسک ابتلا به پارکینسون باشند.

هنگلی چن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی میشیگان، در این باره می‌گوید: برخلاف اختلال بینایی یا شنوایی، حس ضعیف بویایی غالباً ناشناخته باقی می‌ماند.

وی در ادامه می‌افزاید: شواهد نشان می‌دهد اختلال بویایی ممکن است سال‌ها قبل از تشخیص بیماری پارکینسون و زوال عقل بروز نماید.

محققان دریافتند ارتباطی قوی بین نتایج تست بویایی و ابتلا به پارکینسون تا شش سال بعد وجود دارد.

با ین حال چِن تاکید می‌کند که بیماری پارکینسون نسبتاً نادر است؛ از این رو فرد دارای حس بویایی ضعیف مبتلا به این بیماری نخواهد شد.

به گفته محققان، حس بویایی در حقیقت پنجره‌ای به روی مغز است.

محققان عنوان می‌کنند تست بویایی نشانه نوعی بیماری مغزی است. به عنوان مثال افراد مبتلا به آلزایمر نیز دچار نوعی از بین رفتن حس بویایی‌شان می‌شوند.

در این مطالعه، محققان به مدت ۱۰ سال حدود ۲۵۰۰ مرد و زن را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی این افراد ۷۵ سال بود.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

ابراز خشنودی نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از برنامه ایران اکو

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مدیرکل تغذیه دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت در ژنو و مدیر منطقه‌ای تغذیه سازمان جهانی بهداشت طی نشستی تخصصی از اجرای برنامه بپیشگیری از چاقی و اضافه وزن به نام ایران اکو ابراز خشنودی کردند.
ابراز خشنودی نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از برنامه ایران اکو

 
به گزارش تندرست نیوز، زهرا عبدالهی در خصوص نشست تخصصی که با حضور مدیرکل تغذیه دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت در ژنو و مدیر منطقه‌ای تغذیه سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گفت: نشستی که  برگزار شد، پیرو دعوت دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با همکاری نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، از دکتر برانکا، مدیرکل تغذیه دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت در ژنو و  دکتر ایوب الجواده، مدیر منطقه‌ای تغذیه سازمان جهانی بهداشت بود.

وی افزود: با توجه به افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان کشور، برنامه‌ای به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، تدوین شد که تحت عنوان اکو در نشست معرفی و از نظرات و پیشنهادات دو نماینده مهمان، در اجرای هر چه بهتر این برنامه استفاده شد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: دکتر برانکا و دکتر ایوب الجواده با استقبال و ابراز خشنودی از اجرای این برنامه، آن را به عنوان یکی از برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت عنوان کردند که ایران می‌تواند از لحاظ اجرای این برنامه برای کشورهای منطقه امرو الگو باشد.

عبدالهی تصریح کرد: در این نشست در خصوص ریز مغذی‌ها و اقداماتی که در خصوص کنترل کمبود ریزمغذی‌های ویتامین A و D و آهن در ایران و راه‌کارهایی برای کمبود این ریز مغذی‌ها و همچنین غنی سازی آرد با ویتامین D و روغن با ویتامین A در دست انجام است، گزارشاتی ارائه شد و نظرات این دو نماینده نیز بیان شد.

وی تاکید کرد: دکتر برانکا و دکتر ایوب در خصوص آغاز حمایت تکنیکی تغذیه در سازمان جهانی بهداشت و برنامه غنی سازی ریز مغذی‌ها در سال جاری نظر مساعد دادند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: دکتر برانکا و دکتر ایوب به همراه مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت از 16 تا 17 شهریور سال جاری نیز جهت شرکت در سمپوزیوم بین المللی Public Health Nutrition به مشهد عزیمت خواهند کرد.

عبداللهی در خصوص جزییات این سمپوزیوم گفت: از موضوعات مورد بحث در سمپوزیوم تاسیس شبکه ملی تغذیه جامعه با هدف هم افزایی و به اشتراک گذاشتن منابع علمی، اجرایی، پرهیز از موازی کاری در سطح ملی و تسهیل ارائه خدمات فنی در سطح منطقه مدیترانه شرقی است که توسط وزارت بهداشت پیشنهاد و برنامه ریزی شده است.

گفتنی‌ست طی این نشست تخصصی، برنامه‌های بهبود امنیت غذا و تغذیه در کشور توسط نمایندگان بخش‌های اجرایی، علمی و تحقیقاتی کشور که در زمینه غذا، تغذیه و سلامت فعالیت دارند به منظور دریافت مشاوره‌های فنی از نمایندگان سازمان جهانی بهداشت بیان شد.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

وزیر بهداشت در مراسم تودیع و معارفه رییس کل نظام پزشکی: باید از حقوق مردم دفاع کرد

وزیر بهداشت گفت: یکی از وظایف بسیار مهم سازمان نظام پزشکی توجه به مشکلات اخلاق پزشکی است.
باید از حقوق مردم دفاع کرد


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، سید حسن هاشمی در مراسم تودیع و معارفه رییس کل سازمان نظام پزشکی با تشکر از خدمات علیرضا زالی طی ۴ سال گذشته، گفت: اتفاقات سال ۹۲ باعث محروم شدن ظالمانه عده‌ای از پزشکان شد که نتوانستند خود را در معرض انتخاب جامعه پزشکی قرار بدهند.

وی ادامه داد: مردم در عرصه‌های مختلفی جان‌فشانی و فداکاری کردند و پاسخ صحیح به مردم، تلاش کردن جامعه پزشکی است تا زمانی که مردم به خدمات پزشکی نیاز دارند، بهترین خدمات به آن‌ها ارایه شود.

هاشمی با بیان این‌که جامعه دچار مشکلات و بیماری‌هایی است، گفت: یکی از وظایف بسیار مهم سازمان نظام پزشکی توجه به مشکلات اخلاق پزشکی است. فکر می‌کنم گرفتاری‌های زیادی وجود دارد و بخشی از محرومیت‌ها به دست قانون‌گذاران حل می‌شود. سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه، بیمه‌ها و غیره باید در دفاع از حقوق جامعه پزشکی قدم‌های بزرگی بردارند. البته قبل از همه این موارد، جامعه پزشکی باید نمایندگان خود را باور کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان نظام پزشکی زمانی می‌تواند با قدرت از حیثیت جامعه پزشکی دفاع کند که مردم نیز حمایت کند و مردم جایی می‌توانند حمایت کنند که حقوق‌شان دیده شده و از آن دفاع شده باشد. با وجود همه اتفاقاتی که در رسانه‌ها و حتی غیر از آن افتاده، باید از حقوق مردم دفاع کرد. وقتی مردم تشخیص بدهند کسی از جان‌شان مراقبت می‌کند و زندگی را به آن‌ها بر گردانده است، سر از پا نمی‌شناسند و به همین دلیل پزشکان باید خدا را شکر کنند. طبیعی است که مشکلاتی وجود دارد که البته این مشکلات همانند سایر کشورهاست. حل برخی از این مشکلات نیاز به زمان دارد.

وی با بیان این‌که باید به شرایط سخت دولت توجه کرد، گفت: انتظارات ما باید متناسب با داشته‌های ما باشد و اولویت‌بندی را با صبر و عقلانیت انجام بدهیم تا به اهداف عالی جامعه برسیم.

هاشمی در پایان بیان کرد: طی ۴ سال اخیر دکتر زالی بسیار تحمل کردند و توقعاتی از طرف همکاران وجود داشت. وزارت بهداشت نیز اشکالاتی داشت که شاید لنگرگاه ما سازمان نظام پزشکی باشد. فکر می‌کنم دکتر زالی خوب عمل کردند، هرچند ممکن است برخی انتظارات بیشتری داشتند.







۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

بهترین زمان برای ارتودنسی، 16 سالگی است

یک متخصص ارتودنسی با تاکید بر این‌که برای ارتودنسی محدودیت سنی نداریم، گفت: بهترین زمان ارتودنسی قبل از بلوغ و زمانی است که آخرین دندان‌های دائمی در حال رویش هستند.
بهترین زمان برای ارتودنسی، 16 سالگی است

به گزارش تندرست نیوز، حوریه میرمحمد صادقی با بیان این‌که ارتودنسی هم از نظر زیبایی و هم از نظر درمانی اهمیت دارد، گفت: با انجام ارتودنسی، عملکرد فک و دندان‌ها اصلاح می‌شود. کسی که فک پایینش جلو است باید ضمن ارتودنسی، ‌اصلاح فک را هم انجام بدهد؛ اگر فقط ارتودنسی انجام دهد، باعث می‌شود دندان‌ها با هم تماس درستی نداشته باشند و سرانجام باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. از آن‌جا که جویدن خوب انجام نمی‌شود، روی گوارش او اثر می‌گذارد و با هر بار جویدن، ضربه به فک می‌خورد و روی مفصل فک پایین هم اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به این باور غلط که در 30 سالگی باید همه دندان‌ها را کشید، بیان کرد: در مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان، پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و با مراقبت صحیح از دندان‌ها، در قالب بهداشت و مراجعه به دندانپزشک می‌توانیم دندان‌ها را در دوره سالمندی هم حفظ کنیم. از بین رفتن یک دندان طبیعی آن‌قدر عوارض دارد که حتی اگر بهترین دندانپزشک یا بهترین تجهیزات و صرف هزینه سنگین، دندان را جایگزین آن کند، باز هم نمی‌تواند شبیه دندان طبیعی باشد.

این متخصص ارتودنسی با تاکید بر این‌که برای ارتودنسی محدودیت سنی نداریم، گفت: حتی فرد 70 ساله هم ممکن است قبل از ایمپلنت به ارتودنسی نیاز داشته باشد. بهترین زمان ارتودنسی قبل از بلوغ و زمانی است که آخرین دندان‌های دائمی در حال رویش هستند یعنی تا سن 15 تا 16 سالگی.

صادقی در ادامه بیان کرد: اگر فرد نزد متخصص برود و کارها درست انجام شود و فرد هم بهداشت را رعایت کند، ‌امکان پوسیدگی دندان وجود ندارد. این افراد باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان توجه کنند. اطراف براکت را به درستی و با دقت تمیز کنند. لکه‌های سفید و قهوه‌ای رنگ اطراف براکت نشان‌ دهنده رعایت نکردن بهداشت است.

وی تنها راه ردیف کردن دندان‌ها را ارتودنسی دانست و افزود: گاهی اوقات برای تغییر ظاهر دندان می‌توان با دادن تراش به دندان و قرار دادن موادی خاص روی آن، به این هدف رسید، اما این کار در شرایط خاص انجام می‌شود یا شاید بیمار ارتودنسی را نمی‌پسندد. برخی دندانپزشکان با وجود اختلافات بیشتر هم این روش را انتخاب می‌کنند که البته این روش مضراتی هم دارد.

این متخصص ارتودنسی در مورد کاربردهای درمانی ارتودنسی گفت: اول این که باید دو فک روابط مناسبی با هم داشته باشند تا فرد بتواند خوب غذا را بجود. معمولا آن‌چه در سنین پایین‌تر شایع‌تر است و نیاز به درمان دارد، تنگی فک بالاست که با استفاده از یک پلاک ساده در کوتاه‌مدت درمان می‌شود و افزایش عرض فک بالا، هم فضای کافی برای رویش دندان ایجاد می‌کند هم رابطه دندان‌های فک بالا و پایین را مناسب می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد دیگری که اهمیت دارد، ممکن است فک پایین عقب‌تر باشد که این مورد اگر در زمان مناسب، یعنی قبل از بلوغ با یک پلاک ساده یک فکی یا دو فکی درمان شود، حتما این که تناسب در فک ایجاد شود، وجود دارد. در این صورت فرد از نظر عملکردی تا آخر عمر شرایط خوبی دارد و ظاهرش بهبود می‌یابد.

صادقی با بیان این‌که ارتودنسی، رشد فکی را هم تحریک می‌کند، تاکید کرد: این نوع درمان با نقشی که دارد، در محدوده خاص باعث رشد فک جلو می‌شود. البته این مساله در شرایط خاص و بیمار خاص و با مهارت خاص امکان‌پذیر است.

وی در پایان اظهار کرد: مردم برای انجام درمان‌های ارتودنسی به مراکز دانشگاهی که دانشجوی دندانپزشکی یا دستیاران دندانپزشکی تربیت می‌کنند مراجعه نمایند، زیرا فعالیت این دانشجویان توسط اساتید هدایت می‌شود و کار آن‌ها مطمئن است. در غیر این صورت می‌توانند به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

سندروم متابولیک و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن

به مجموعه فاکتورهای پرخطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت، سندروم متابولیک گفته می‌شود.
سندروم متابولیک و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن

به گزارش تندرست نیوز، طبق اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، اولین فاکتور پرخطر افزایش اندازه دورکمر یا چربی اضافی دورشکم است.

دومین فاکتور پرخطر، تری گلیسیرید بالا، نوعی چربی موجود در خون، است. عامل سوم، میزان پایین کلسترول خوب HDL است.

متخصصان، عامل چهارم و پنجم را فشارخون بالا و میزان بالا قندخون عنوان می‌کنند.

تنها وجود سه مورد از این عوامل پرخطر، نشان دهنده ابتلای فرد به سندروم متابولیک است.

به گفته محققان، افراد مبتلا به سندروم متابولیک، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

کارشناسان بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سندروم متابولیک را حفظ وزن سالم، بهبود رژیم غذایی، و داشتن تحرک فیزیکی عنوان می‌کنند. شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۵ و اندازه دور کمر کمتر از ۹۰ سانتی متر برای زنان و کمتر از ۱۰۰ سانتی متر برای مردان بهترین وضعیت پیشگیری از ابتلا به سندرم متابولیک است.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان انتخابات نظام پزشکی

رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی، پایان روند تایید صلاحیت کاندیداها را اعلام کرد.
اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان انتخابات نظام پزشکی


به گزارش تندرست نیوز به نقل از ایسنا، محمد حسین قربانی ضمن اعلام اتمام روند تایید صلاحیت کاندیداهای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، اظهار کرد: ما براساس قانون از چهار مرجع رسمی، صلاحیت‌ها را استعلام کردیم و نظر نهایی در مورد تایید یا عدم تایید صلاحیت کاندیداها را بر عهده هیئت مرکزی تهران گذاشتیم؛ به همین دلیل این امکان وجود داشت که بعضی از کاندیداها در شهرستان‌ها رد صلاحیت، اما در تهران تایید شوند یا این‌که برعکس این موضوع اتفاق بیفتد.

وی حفظ جایگاه خدمت رسانی به ملت و  منزلت جامعه پزشکی را دو هدف مورد تاکید هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی دانست و گفت: ما در بسیاری از موارد، اگر لازم بود کاندیدایی را  دعوت کردیم تا حضوری صحبت کنیم و شفاف برخورد کردیم.  مشارکت در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته چهار تا پنج برابر افزایش داشته و تعداد موارد رد صلاحیت نیز کمتر بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: باور داریم که با توجه به این دو موضوع انتخاباتی رقابتی و مشارکتی و یک نظام پزشکی قوی خواهیم داشت که می‌تواند برای حمایت از حقوق جامعه پزشکی و گیرندگان خدمت گام‌های اساسی بردارد.

قربانی درباره اعتراض ردصلاحیت شدگان نیز توضیح داد و گفت: حرف آخر در زمینه تایید صلاحیت کاندیداها برعهده هیئت نظارت مرکزی است. تایید یا عدم تایید صلاحیت کاندیداها به آن‌ها اطلاع داده شده‌ و مهلت اعتراض به نتایج نیز روز گذشته به پایان رسیده‌ است. افراد تایید شده نیز از  فردا می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند. آمار و ارقام این روند نیز تا عصر امروز اعلام می‌شود.












۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز