یک روانپزشک با بیان این‌که در هر دو ساعت و 18 دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند، گفت: ایجاد یک راه ارتباطی بین افرادی که قصد خودکشی دارند با روانشناسان زبده موجب کاهش 25 درصدی این آمار می‌شود.
کاهش 25 درصدی آمار خودکشی با ایجاد راه ارتباطی میان بیمار و روانشناس

نادر راستی در گفت‌وگو با خبرنگار تندرست نیوز، خودکشی را یکی از زمینه‌های آسیب اجتماعی دانست و گفت: در کشور ما این واکنش بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رواج داشته و خانم‌ها در انجام این اقدام از آقایان پیشی گرفته‌اند.

وی در خصوص آمار خودکشی در سال گذشته ادامه داد: 25 درصد مربوط به رده سنی 30 تا 39 سالگی، 21.9 درصد بین 18 تا 24 سال، 16 درصد 50 سال و 7.5 درصد زیر 18 سال بوده است. آمارهای مربوط به خودکشی در ایران نشان می‌دهد در هر دو ساعت و 18 دقیقه یک نفر خودکشی می‌کند که در مقایسه با آمارهای جهانی شرایط بحرانی نیست، اما در برخی مناطق کشور از جمله ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان میزان خودکشی رو به افزایش است.

این روانپزشک افزود: افراد به علت گسستگی در روابط عاطفی، سرکوب شدن از طرف خانواده، بن‌بست مادی، ابتلا به افسردگی شدید و ابتلا به اختلال دوقطبی دست به خودکشی می‌زنند که در بین این عوامل، خودکشی به دلیل فقر شیوع بیشتری دارد.

راستی، با بیان آمار پزشکی قانونی در خصوص بیشترین شیوه‌های خودکشی در کشور، گفت: 52 درصد شیوه خودکشی‌ها حلق آویز، 17 درصد مسمویت با سم، 7 درصد دارویی، 6 درصد سلاح گرم، 6.5 درصد سوختگی و 4 درصد سقوط از بلندی بوده است.

وی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته افراد قبل از این اقدام با شماره‌ای مشخص تماس گرفته و تحت مشاوره قرار می‌گیرند. با راه‌اندازی این سیستم شاهد کاهش 25 درصدی آمار خودکشی خواهیم بود.

روانپزشک از نبود زمینه کافی برای راه‌اندازی این سیستم در کشور خبر داد و بیان کرد: ما موضوع را با مراجع مربوطه در میان گذاشته‌ایم، اما مشکل اینجاست که اغلب در کشور ما سعی بر مخفی کردن آمار واقعی خودکشی دارند، اما وجود این راه ارتباطی، ما را به آمار واقعی‌تر نزدیک می‌کند و با ایجاد اطلاعات آماری دقیق‌تر زمینه مطالعه در جهت کاهش این آسیب اجتماعی می‌شود.

راستی، خلا قانونی را نیز در آمار خودکشی‌های موفق موثر دانست و ادامه داد: در کشورهای پیشرفته روانشناس موظف است جان فردی که چنین هدفی دارد را نجات دهد، در غیر این‌صورت با او برخورد قانونی می‌شود. در کشور ما هماهنگی میان روانشناسان و نیروی انتظامی وجود ندارد و هرگونه اقدام از سوی روانشناس ممکن است به ضرر او تمام شود.

وی یادآور شد: افراد عادی باید با فردی که تصمیم به خودکشی دارد، رابطه عاطفی کوتاه مدت برقرار کرده و او را تحت فشار قرار دهند تا دست از این کار بکشد.