تن درست نیوز

پایگاه خبری تندرست نیوز

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

افزایش 25 درصدی آمبولانس‌های ناوگان اورژانس کشور

سرپرست سازمان اورژانس کشور، گفت: قرارداد خرید 400 دستگاه آمبولانس جدید دو هفته پیش منعقد شد و خوشبختانه مجوز خرید هزار دستگاه آمبولانس جدید دیگر از دولت گرفته شده که با این حساب، تعداد آمبولانس‌های کشور به 6 هزار دستگاه افزایش می‌یابد.
افزایش 25 درصدی آمبولانس‌های ناوگان اورژانس کشور

به گزارش تندرست نیوز، پیرحسین کولیوند در همایش آموزشی اورژانس ویژه روحانیون مساجد، گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی و حمایت و نگاه ویژه وزیر بهداشت در طرح تحول سلامت، اورژانس کشور با تغییرات اساسی و بنیادی روبه‌رو شد. 

وی با اشاره به وضعیت این بخش قبل از طرح تحول سلامت، ادامه داد: قبل از طرح تحول سلامت، آمبولانس‎‌های کشور فرسوده و غیر قابل استفاده بود و در طرح تحول سلامت، تعداد آمبولانس‌های کشور به 4 هزار و 600 دستگاه رسید.

سرپرست سازمان اورژانس کشور، افزود: قرارداد خرید 400 دستگاه آمبولانس جدید دو هفته پیش منعقد شد و خوشبختانه مجوز خرید هزار دستگاه آمبولانس جدید دیگر از دولت گرفته شده که با این حساب، تعداد آمبولانس‌های کشور به 6 هزار دستگاه افزایش می‌یابد. 

وی با اشاره به وجود 2 هزار و 300 پایگاه زمینی اورژانس در کشور، عنوان کرد: برای کاهش زمان رسیدن به بالین بیماران و مصدومان، اورژانس هوایی در کشور راه‌اندازی شد و توسعه پیدا کرد. در حال حاضر 33 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است و ظرف یک‌ماه آینده، سه پایگاه هوایی اورژانس در ایرانشهر، سمنان و گرگان راه‌اندازی می‌شود و تلاش ما این است که تعداد این پایگاه‌ها را به 44 پایگاه برسانیم و پوشش اورژانس هوایی در کشور را تکمیل کنیم.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان این‌که اورژانس هوایی کشور تاکنون به 16 هزار بیمار و مصدوم خدمات فوریت‌های پزشکی را ارائه داده است، افزود: بخش عظیمی از این بیماران پس از انتقال توسط اورژانس هوایی، به اتاق عمل نیاز داشتند و این خدمات برای تمام افراد جامعه ارائه می‌شود.

کولیوند بیان کرد: در کلان‌شهرهای کشور به دلیل وجود ترافیک، سرعت اورژانس در رسیدن به بالین بیمار و مصدوم، بالا بود و راهکار ما ورود موتورلانس ابتدا به تهران و سپس به سایر شهرها بود تا سرعت رسیدن اورژانس افزایش یابد. خوشبختانه 200 دستگاه موتورلانس در تهران توزیع شد و بهترین پرسنل اورژانس در این خدمت به‌کار گرفته شدند.

وی از اضافه شدن 90 دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به اورژانس کشور خبر داد و از آن‌ها به عنوان درمانگاه‌های سیار یاد کرد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اورژانس کشور در حال توسعه خدمات در بخش ریلی و دریایی است و شناورهای جدید اورژانس در حال خریداری هستند. همچنین برای توسعه خدمات اورژانس در بخش ریلی، مذاکراتی را با مترو، راه آهن و سازمان پدافند غیرعامل انجام داده‌ایم تا برخی ایستگاه‌های مترو با تونل به بیمارستان‌های تروما متصل شود.

کولیوند میزان مراجعه مردم به ائمه جمعه کشور بعد از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل هزینه‌های درمانی را بسیار کم عنوان کرد و افزود: با خدمات فراوان و ارزشمند وزارت بهداشت به مردم، دیگر شاهد مراجعه مردم به ائمه جمعه، استانداران، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان نیستیم و این مورد کاهش قابل توجهی یافت.

سرپرست سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: اورژانس کشور، خدمت 247 (24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته) را برای درمان سکته‌های حاد قلبی راه‌اندازی کرده تا عوارض این بیماری کاهش یابد.

وی افزود: در صورتی‌که بیمار دچار سکته قلبی شده در کمتر از چهار ساعت به مراکز درمانی برسد، فرد بیمار، زنده می‌ماند و عوارض آن کاهش می‌یابد. در آمبولانس‌ها یک دستگاه نوار قلب مجهز به دو سیم کارت در نظر گرفته شده و پس از نوار قلب، اطلاعات برای پزشکان حاضر در دیسپچ ارسال می‌شود تا وضعیت بستری بیمار، مشخص شود. 

کولیوند با اشاره به این‌که دستگاه‌های نوار قلب آمبولانس‌ها، محصول صنایع دفاع و تولید داخلی است و تاکنون بیش از 16 هزار نفر از خدمت 247 بهره‌مند شدند. بیش از 60 درصد از بیماران دچار سکته حاد قلبی اگر تا کمتر از 3.5 ساعت به مراکز درمانی برسند، با مصرف یک دارو بهبود می‌یابند.

وی از پرسنل اورژانس به عنوان افرادی مجاهد، جهادگر و ایثارگر یاد کرد و گفت: اگر حوادث و فوریت‌های پزشکی به خوبی تعریف و به اقشار مختلف جامعه، آموزش داده شود، آمار تلفات حوادث ترافیکی بسیار کاهش می‌یابد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: سالانه بالغ بر 15 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 350 هزار مصدوم می‌شوند که بیش از 60 درصد از آن‌ها، قادر به بازگشت به کار و فعالیت سابق خود نیستند.

کولیوند ادامه داد: هنر ما این نیست که در جاده‌ها پایگاه اورژانس راه‌اندازی کرده و آمبولانس را در حوزه‌های مختلف تقویت کنیم، بلکه هنر ما باید در آموزش پیشگیرانه و افزایش اطلاعات و آگاهی مردم باشد.

وی گفت: به اعتقاد من، نقش روحانیون فقط پیش نماز بودن نیست و می‌بینیم که افراد محله در زمان گرفتاری نزد روحانیون می‌آیند و آن‌ها را امین خود می‌دانند و گوش به فرمان و کلام روحانیون هستند بنابراین تصمیم گرفتیم که آموزش همگانی و اولیه فوریت‌های پزشکی را در حوزه‌های علمیه انجام دهیم.

کولیوند در پایان با بیان این‌که برنامه‌هایی برای آموزش فوریت‌های پزشکی در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها داریم، افزود: از روحانیون انتظار داریم که در کلام و سخنرانی خود از توصیه‌های پیشگیرانه استفاده کنند و این آموزش‌ها را به دیگران منتقل کنند، زیرا یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری نیز کاهش تلفات در حوادث ترافیکی است.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

راه‌اندازی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب جهت پیشگیری و تشخیص بیماری‌های اعصاب

رییس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که به زودی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب راه‌اندازی می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، اختلالات خواب می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و افسردگی را افزایش دهد.
راه‌اندازی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب جهت پیشگیری و تشخیص بیماری‌های اعصاب

به گزارش تندرست نیوز، مجتبی زارعی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران، گفت: در حال حاضر ما یک کلینیک تحقیقات بالینی در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تاسیس کرده‌ایم تا بیمارانی را که بر روی آن‌ها تحقیق می‌کنیم بتوانیم به دقت در این کلینیک ارزیابی کنیم. در این کلینیک پزشکانی با تخصص مغز و اعصاب، روانپزشکی، جراحی اعصاب، درد و اختلالات خواب بیماران را به دقت بررسی می‌کنند. 

رییس پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: برخی از مراجعه کنندگان به کلینیک ممکن است به یکی از روش‌های نقشه برداری از مغز نیاز داشته باشند که این‌کار انجام، اطلاعات جمع‌آوری و پس از تحلیل‌های لازم کامپیوتری توسط پزشک متخصص نقشه برداری مغز تفسیر می‌شود. در حقیقت تیم ما اولین و تنها گروهی در کشور هستند که تخصص و امکانات استفاده از روش‌های نقشه برداری از مغز جهت خدمات بالینی را در کشور دارند. متاسفانه برخی از افراد غیر پزشک یا پزشکانی که هیچ آموزش و تجربه‌ای در نقشه برداری مغز ندارند، در گوشه و کنار کشور با ادعای های واهی برای خود منبع درآمد ایجاد کرده‌اند.

وی از راه‌اندازی آزمایشگاه‌ مطالعات خواب در آینده‌ای نزدیک در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده امروزه مشخص شده که افراد دچار مشکل اختلالات خواب بیشتر دچار افسردگی و آلزایمر می‌شوند.

زارعی به ارتباط کمبود شنوایی با آلزایمر نیز اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم که آزمایشگاه مطالعات شنوایی در پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی راه‌اندازی کنیم. همه این عوامل، قابل تغییر و درمان هستند، بنابراین می‌توانند به طور مستقیم روی میزان ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیر گذار باشند. متاسفانه علی‌رغم همه تلاش‌های بنده و همکاران، هیچ سازمان دولتی کمک موثری برای پیشبرد فعالیت‌های ما نکرده است و فقط با کمک‌های مردمی فعالیت می‌کنیم. 

مسئول پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که در حال بررسی کاربردهای بالینی روش‌های نقشه برداری مغز جهت پیشگیری و تشخیص بیماری‌های اعصاب هستند، افزود: ارائه خدمات نقشه برداری مغز جهت تشخیص و درمان به‌زودی در این پژوهشکده آغاز می‌شود. برای این کار ما کمیسیونی شامل جمعی از پزشکان، مهندسین و ریاضیدان‌ها در پژوهشکده تشکیل داده‌ایم که در کشور منحصر به فرد است.

زارعی به‌عنوان رییس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری‌های شناختی، گفت: جمعه ۵ آبان سال‌جاری مجمع سالانه انجمن علمی علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌شود و در این انجمن مباحث گزارش سالانه، استراتژی‌ها، عضوگیری و حق عضویت مطرح می‌شود.

وی عنوان کرد: دستاوردهای انجمن طی یک سال گذشته و ایجاد ارتباط‌های بین‌المللی از دیگر موضوعاتی خواهد بود که در مجمع عمومی انجمن بررسی می‌شود.

گفتنی‌ست، چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران ۳ تا ۵ آبان در دانشگاه شهید بهشتی، مرکز همایش‌های بین‌المللی ابوریحان برگزار می‌شود.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

رییس اورژانس تهران خبر داد: کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران

رییس اورژانس تهران درباره مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس تهران گفت: آخرین آمار نشان می‌دهد که از ۱۱۰۰ مزاحم در روز به ۷۰۰ مزاحم رسیدیم و این نشان می‌دهد که مردم دارند با خدمات اورژانس آشنا می‌شوند.
کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، اسداله موسوی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در خصوص برنامه‌های اورژانس برای مراسم اربعین گفت: هر ساله از سراسر کشور امکانات حوزه سلامت برای ارائه خدمت به زائرین بسیج می‌شود و امسال حدود ۹ هزار نفر در ۴ مبادی خروجی و ورودی به عراق مستقر می‌شوند و بخشی هم در مسیر و شهرهای نجف و کربلا استقرار پیدا خواهند کرد.

وی افزود: اورژانس تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اورژانس‌های کشور، همه ساله خدمات بسیاری در زمینه لجستیک و پشتیبانی بر عهده دارد. اورژانس تهران به نیروها و آمبولانس‌های استان‌های دیگر نیز سرویس ارائه می‌کند و تعمیر و نگهداری آمبولانس‌ها نیز با اورژانس تهران خواهد بود.

موسوی ادامه داد: تامین اقلام مصرفی و دارویی بالغ بر ۱۴۶ قلم نیز با اورژانس تهران است. خدمت به روستاهای محروم همجوار مرزها نیز بر عهده اورژانس تهران است.

وی با بیان این‌که سال گذشته امکانات حدود ۴۰ پایگاه در اختیار مراسم اربعین قرار گرفت، اظهار کرد: امسال موتورلانس‌ها نیز به این مراسم ارسال می‌شوند. همچنین امسال یک پایگاه اورژانس هوایی نیز در مرز مهران افتتاح خواهد شد. پیش بینی می‌شود امسال ۴۰۰ هزار نفر بیشتر به کربلا مشرف خواهند شد که سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر مشرف شده بودند. البته ممکن است آمار بیش از ۲.۵ میلیون نفر زائر به کربلا مشرف شوند.


برنامه‌های اورژانس تهران در ایام اربعین

رییس اورژانس تهران درباره ارائه خدمت اورژانس در داخل و خارج از مرزها در مراسم اربعین گفت: در این زمینه بخش درون سرزمینی و برون سرزمینی وجود دارد که بخش درون سرزمینی بر عهده وزارت بهداشت با نمایندگی تام الاختیار دکتر کولیوند است.

وی افزود: دستگاه‌های نظامی که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را در عراق برپا می‌کنند نیز با نظارت وزارت بهداشت ارائه خدمت می‌کنند. در مورد خارج از مرزها نیز همه چیز بر عهده هلال احمر است و ما نیز باید آمار و اطلاعات‌مان را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار بدهیم.

موسوی ادامه داد: در مرز شلمچه هم ارتش بیمارستان صحرایی دارد و هم سپاه و هم وزارت بهداشت و هم هلال احمر خدماتی در زمینه رفع آلودگی‌ها و بحران‌های احتمالی و اسکان‌ها ارائه می‌کند. همه استان‌های مرزی به بیمارستان صحرایی مجهز هستند و کمبودی از این بابت وجود ندارد.

وی با بیان این‌که همه بازه زمانی که زوار به کربلا می‌روند و باز می‌گردند، خدمات اورژانس به صورت یکنواخت از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از اربعین ادامه خواهد داشت، گفت: روز اربعین در تهران نیز برنامه‌ای خواهیم داشت که از میدان امام حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم خواهد بود و اورژانس تهران نیز هم در مسیر و هم محل شروع و پایان مراسم ارائه خدمات خواهد داشت. امسال ممکن است مراسم پرشورتر برگزار شود، زیرا سال گذشته راهپیمایی بازماندگان از اربعین را داشتیم و خیلی‌ها اطلاع نداشتند و امسال ممکن است جمعیت بیشتری به این مراسم بیایند.

موسوی بیان کرد: باید توجه کرد که تعداد آمبولانس‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و ۶۷ دستگاه آمبولانس و ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به ناوگان اورژانس تهران اضافه شده است.


کاهش مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس

رییس اورژانس تهران در ادامه این نشست خبری درباره مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس تهران گفت: آمار مزاحمین تلفنی روز به روز در حال کاهش است. آخرین آمار نشان می‌دهد که از ۱۱۰۰ مزاحم در روز به ۷۰۰ مزاحم رسیدیم و این نشان می‌دهد که مردم دارند با خدمات اورژانس آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی اورژانس برای مردم ناشناخته بود و اهمیت و ارزش کار را نمی‌دانستند. با افزایش آمبولانس‌ها و موتورلانس‌ها، مردم با اهمیت و ارزش کار اورژانس بیشتر آشنا شدند.

موسوی اظهار کرد: همه مزاحمین را به راحتی می‌توانیم شناسایی کنیم و هم محل تماس و هم مالک خط را در همان لحظه شناسایی می‌کنیم. مشغول کردن خطوط ۱۱۵ باعث می‌شود که حق مردم ضایع شود. هر کسی که مانع ارائه خدمات عمومی به مردم شود، جرم مرتکب شده است. تاکنون اورژانس تهران در این زمینه اقدام قضایی نکرده و تلاش کردیم فرهنگ‌سازی کنیم. از حدود سه هزار تماس مزاحم در سال ۹۳ هم اکنون به زیر هزار مزاحمت رسیدیم. البته در مجموع تماس‌های مردم نیز با اورژانس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تماس‌های واقعی اورژانس تهران بدون تکراری‌ها، روزانه حدود ۸ تا ۹ هزار تماس است، گفت: سه سال پیش ماموریت‌های واقعی زیر هزار بود و در حال حاضر به ۲ هزار ماموریت روزانه رسیدیم و توان واقعی ما روزانه ۴ هزار ماموریت است. بیشتر تقاضاهای ما در ساعت‌های خاصی است که منطبق بر ترافیک است، مانند ساعت ١٠ تا ٢ بعدازظهر و ١٨ تا ٢٣.

موسوی ادامه داد: در بازه زمانی کم، بیشترین درخواست‌ها را داریم و در نتیجه نمی‌شود به همه درخواست‌ها پاسخ منطقی داد و به موقع رسید. هیچ درخواستی از اورژانس رد نمی‌شود و همه درخواست‌ها انجام می‌شود. میانگین زمان رسیدن ما در گذشته نزدیک به ۳۸ دقیقه بود و پارسال به ۲۸ دقیقه رسید و امسال این میزان زیر ۲۰ دقیقه و حدود ۱۵ دقیقه است.


اضافه شدن بالگردهای تک نفره به اورژانس تهران

رییس اورژانس تهران درباره مشکل ترافیک در تهران گفت: به دنبال اضافه کردن بالگردهاى تک نفره هستیم که به ناوگان اورژانس افزوده شود. نوع روسی این بالگردها قیمت ۶۷ هزار دلار دارد، البته از کشورهای آلمان و آمریکا قیمت خواستیم، اما هنوز قیمتی به ما ندادند.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین چالش اورژانس تهران، ترافیک است، اظهار کرد: اگر بتوانیم بر ترافیک غلبه کنیم، زمان رسیدن به صحنه برای اورژانس کمتر خواهد شد.

موسوی با بیان این‌که تا پایان سال برنامه داریم که ۲۰۰ موتورلانس دیگر نیز به ناوگان اضافه کنیم، افزود: درصد خیلی کمی از خیابان‌ها دارای خط ویژه است یا قابلیت اضافه شدن خط ویژه را دارد.


همکاری اورژانس تهران با مترو

وی در ادامه این نشست خبری درباره همکاری با مترو تهران گفت: قرار بر این شد که در بحران‌های جمعی برای انتقال مصدومین به بیمارستان‌ها، شرکت بهره برداری و زیرساخت مترو خدماتی ارائه کنند. بهره برداری مترو قرار شد واگن و لوکوموتیو مخصوص اورژانس تهران را در نظر بگیرد. زیرساخت هم مکلف شدخط مترو را تا بیمارستان‌هایی که نزدیک ایستگاه‌های مترو هستند ادامه دهد و تا حیاط بیمارستان خط امدادى ادامه پیدا کند. این بیمارستان‌ها و محل‌ها شناسایی شدند و در دستور کار مترو قرار گرفت.

موسوی ادامه داد: لایحه بودجه ۹۷ شهرداری در دستور کار شورا قرار گرفته و طرح‌های ما که در همکاری با شورای شهر است به تصویب رسیده و عملیاتی شدن آن‌ها منوط به تامین اعتبار است.

رییس اورژانس تهران در پایان گفت: با رییس شورای شهر تهران نیز جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان نیز تعهد دادند که هر قولی که شورای شهر قبلی در حوزه اورژانس داده، مورد تایید شورای شهر جدید نیز هست.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

فرهنگسازی یکپارچه در تولید، توزیع و بازاریابی محصولات برای به دست آوردن بازار منطقه

مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشسست با مدیران شرکت‌های تولید کننده و دانش بنیان تجهیزات پزشکی گفت: فرهنگسازی یکپارچه در تولید و توزیع و بازاریابی محصولات، شناخت و ارتقای بازار و افزایش حجم تولید و تقویت دانش بازاریابی بین المللی و توجه به کیفیت از نکاتی است که برای به دست آوردن بازار منطقه برای شرکت‌ها ضروری است.
فرهنگسازی یکپارچه در تولید، توزیع و بازاریابی محصولات برای به دست آوردن بازار منطقه


به گزارش تندرست نیوز، علی اکبر پور فتح اله ضمن معرفی ظرفیت‌ها و امکاناتی که ایران در تصاحب بازار منطقه‌ای می‌تواند داشته باشد به شرکت‌های تامین کننده تجهیزات و ملزومات انتقال خون گفت: با تشکیل یک تشکل منسجم و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های خود، هسته قوی بازاریابی و برنامه ریزی تشکیل دهید تا با هدف به دست آوردن بازار منطقه‌ای فعالیت هدفمند منسجم و تعریف شده‌ای را در این راستا شکل دهیم.

وی با اشاره به نقش مهم ایران در ارتقای انتقال خون کشورهای منطقه و تدوین برنامه راهبردی انتقال خون این کشورها و تامین فرآورده‌های مورد نیاز و تجهیزات به صورت منطقه‌ای بیان کرد: این ظرفیت بسیار مهمی است برای شرکت‌های تولید کننده داخلی تحت برندهای معتبر بین المللی و ایجاد برندهای قابل اعتماد تا محصول خود را در قدم اول به کشورهای منطقه و در قدم دوم به دنیا معرفی و عرضه کنند.

مدیر عامل سازمان افزود: فرهنگسازی یک پارچه در تولید و توزیع و بازاریابی محصولات، شناخت و ارتقای بازار و افزایش حجم تولید و تقویت دانش بازاریابی بین المللی و توجه به کیفیت از نکاتی است که برای به دست آوردن بازار منطقه برای شرکت‌ها ضروری است.

پور فتح اله تاکید کرد: همکاری این شرکت‌ها در قالب یک انجمن یا کنسرسیوم می‌تواند با کمک خرد جمعی و ایجاد هم افزایی به شناخت کمبودها و رفع نقاط ضعف و اصلاح روندها منجر شود.
مدیران شرکت‌ها نیز در ادامه این نشست به طرح نظرات و پیشنهادها و ارائه ظرفیت‌های همکاری پرداختند.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

نتایج برنامه‌های سلامت روان بعد از سال‌ها مشهود خواهد شد

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزرات بهداشت با اشاره به سند سلامت روان گفت: این سند به عنوان برنامه‌ای جامع در وزارت بهداشت تدوین و تاکنون بخش‌های زیادی از آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شده است.
نتایج برنامه‌های سلامت روان بعد از سال‌ها مشهود خواهد شد


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، علی اسدی در نشست خبری هفته سلامت روان در محیط کار گفت: طی سی سال گذشته، تنها 300 نفر کارشناس سلامت روان در سیستم وجود داشت که به مردم خدمات سلامت روان ارائه می‌داد، اما با آغاز طرح تحول سلامت این تعداد به 1300 نفر رسید که این به معنای انقلاب در ایجاد دسترسی مردم به خدمات سلامت است.

وی افزود: چنانچه به برنامه پنجم و ششم توسعه که برنامه‌هایی ملی هستند، مراجعه کنید، در می‌یابید که خدمات سلامت و همچنین خدمات سلامت روان در این برنامه‌ها طراحی و ادغام شده است و در بسته‌های خدمتی که برای تمام گروه‌های سنی گردآوری شده، مطالب آموزشی در رابطه با افزایش سطح سواد سلامت روان مردم تدوین شده است. 

اسدی ادامه داد: همچنین ادغام برنامه‌های سلامت روان در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه (phc) موضوعی است که سال‌ها وجود نداشته، اما امروزه به مدد طرح تحول در کشور اجرا گردیده است.

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزرات بهداشت با بیان این‌که امروزه توانمندسازی مردم در نظام شبکه بهداشت ساختار پیدا کرده است، اظهار کرد: البته این برنامه جوان است و در چند سال آینده حاصل اقدامات ارائه شده در طرح تحول سلامت دیده می‌شود. 

وی با اشاره به سند سلامت روان، ادامه داد: این سند به عنوان برنامه‌ای جامع در وزارت بهداشت تدوین و تاکنون بخش‌های زیادی از آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شده است.

اسدی با اشاره به غربالگری سلامت روان بیان کرد: همچنین امروزه در خانه‌های بهداشت غربالگری سلامت روان نیز انجام می‌شود. این اقدام تاکنون وجود نداشته و مردم با شاخص‌های معین مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر فردی دچار مشکل باشد خدمات درمانی دریافت می‌کند، در غیر این صورت برنامه‌هایی با موضوع توانمندسازی و پیشگیری برای افراد اجرا می‌گردد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: سلامت روان ماهیتی دیربازده و غیر ملموس دارد و نتایج اقدامات انجام شده بعد از سال‌ها مشهود خواهد شد.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

«سل»، مهم‌ترین علت مرگ مبتلایان به ایدز

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان این‌که مهم‌ترین علت مرگ مبتلایان به بیماری HIV، سل است، ادامه داد: با تعاریف جدید در گذشته برآورد می‌شد که ۴۸۰ هزار نفر در دنیا مبتلا به سل مقاوم به درمان هستند، اما با تعاریف جدید این رقم به ۵۸۰ هزار نفر می‌رسد.
«سل» تیشه به ریشه ایدزی‌ها می‌زند

به گزارش تندرست نیوز، محمدمهدی گویا در مراسم بزرگداشت روز ملی مبارزه با سل، گفت: طبق مطالعه‌ای که در کشور هندوستان انجام شد، دنیا متوجه وجود فاصله آن‌چه قبلا درباره سل تصور می‌کرد با واقعیت، شد. سال ۲۰۱۴ میزان ابتلا به سل در دنیا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد می‌شد، اما در سال ۲۰۱۵ با بررسی‌های دقیق‌تر متوجه شدند که این تعداد به ۱۰ میلیون و ۱۴ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ برآورد شده بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دنیا به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، اما در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که این رقم به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. هنوز هم بیماری سل با این‌که یقین داریم قابل پیشگیری و درمان است، جزء ۱۰ علت اول مرگ و میر در دنیا قرار دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: از میان ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری که در سال ۲۰۱۵ به سل مبتلا شدند، ۳.۵ میلیون نفر معادل ۳۴ درصد شناسایی نشدند. این افراد می‌توانند دیگران را نیز مبتلا کنند و خود نیز ممکن است جان‌شان را از دست بدهند. از میان تمام افراد مبتلا به این بیماری، شش میلیون نفر مرد، ۳.۵ میلیون نفر زن و نزدیک به یک میلیون نفر نیز کودک هستند.

گویا با بیان این‌که مهم‌ترین علت مرگ مبتلایان به بیماری HIV، سل است، ادامه داد: با تعاریف جدید در گذشته برآورد می‌شد که ۴۸۰ هزار نفر در دنیا مبتلا به سل مقاوم به درمان هستند، اما با تعاریف جدید این رقم به ۵۸۰ هزار نفر می‌رسد. سل مقاوم به درمان نیاز به درمان و مراقبت‌های ویژه‌ای دارد و در خوش بینانه‌ترین حالت ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد به درمان پاسخ مثبت می‌دهند.

وی افزود: ۶۰ درصد موارد ابتلا به سل در دنیا در کشور هند، چین، اندونزی، پاکستان، نیجریه و آفریقای جنوبی اتفاق می‌افتد، اما در اطراف ما نیز کشورهایی هستند که بسیاری از آن‌ها سیستم گزارش‌دهی سل ندارند. البته در کشور افغانستان حرکت عظیمی برای کنترل سل آغاز شده که طی سال‌های آینده دستاورد زیادی در این زمینه خواهند داشت.

گویا، میزان بروز سل را در دنیا ۱۴۲ مورد از میان هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت:‌ این رقم در مناطق مدیترانه شرقی ۱۱۸ و در ایران ۱۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است، اما می‌توانیم ادعا کنیم که برخی از این ارقام واقعیت ندارد. چون برخی از کشورهای مدیترانه شرقی گزارش‌های درستی را در این زمینه اعلام نمی‌کنند؛ چرا که جنگ اجازه نمی‌دهد کشوری گزارش‌دهی درستی درباره سل داشته باشد یا بیماران را به طور کامل درمان کند. کشور ما جزو کشورهایی است که می‌تواند به حذف سل تا سال ۲۰۳۰ دست پیدا کند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز

30 درصد مبتلایان به هموفیلی، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند

یک فوق‌تخصص خون گفت: 30 درصد مبتلایان به هموفیلی، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند که علت این مساله جهش در ژن فاکتور شماره 8 است.
30 درصد مبتلایان به هموفیلی، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند

به گزارش تندرست نیوز، آزیتا آذر کیوان با بیان این‌که شایع‌ترین علت هموفیلی، اختلال در ساخت فاکتور شماره 8 است و به بیماری ناشی از کمبود فاکتور 8، هموفیلی A گفته می‌شود، گفت: هموفیلی A در یک مورد از 5 هزار تولد نوزاد پسر اتفاق می‌افتد. هموفیلی B از هر 15 هزارتولد پسر، یک مورد اتفاق می‌افتد. هموفیلی A و B وابسته به جنس است. دخترها ناقل بیماری و پسرها مبتلا هستند.

وی با اشاره به این‌که هموفیلی طیفی از علائم دارد، عنوان کرد: یک سر طیف، علائم بیماری شدید است یعنی همان هموفیلی نوع A که فرد مبتلا از کودکی دچار خونریزی مفصلی به‌خصوص مفصل مچ پا، بعد مفصل زانو و بعد آرنج می‌شود. کودک ابتدا علامت ندارد، اما با افزایش خونریزی علائم به صورت درد و تورم مفصل ظهور می‌کند. این افراد خونریزی عمیق عضلانی و مفصلی دارند. و با کوچک‌ترین ضربه، دچار خونریزی می‌شوند. خونریزی آهسته و پیوسته ادامه دارد به طوری‌که تمام فضای مفصل پر از خون می‌شود.

آذرکیوان ادامه داد: یک سر دیگر طیف، بیماری ون ویلبراند است. فرد اگر یک ژن بیماری را داشته باشد، می‌تواند آن را به نسل بعد منتقل کند. بیماری ون ویلبراند یک درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند.

وی با بیان این‌که خونریزی بعد از زایمان در این دسته افراد بیشتر است یا کبودی‌هایی در بدن‌شان ایجاد می‌شود، افزود: یعنی اگر بدنشان به جایی برخورد کند، کبود می‌شود. این خانم‌ها اگر قرص آهن هم مصرف کنند، فقر آهن او درمان نمی‌شود. اگر فرد به پزشک هماتولوژیست مراجعه کند با مشاهده علائم بالینی و آزمایشات تخصصی، بیماری‌اش تشخیص داده می‌شود.

این فوق‌تخصص خون ادامه داد: 30 درصد مبتلایان به هموفیلی، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند که علت این مساله وجود موتاسیون (جهش) در ژن فاکتور شماره 8 است.

وی با تاکید بر این‌که برای افراد مبتلا به هموفیلی درمان پیشگیرانه وجود دارد، گفت:  افراد مبتلا به هموفیلی A پسربچه هستند و ممکن است این افراد با تزریق فاکتور 8، دو روز در هفته، درمان پیشگیرانه دریافت کنند. اگر بیمار خونریزی کند سطح فاکتور 8 بدنش در حدی است که از خونریزی جلوگیری می‌کند.

آذرکیوان با اشاره به نقش والدین در این خصوص، افزود: والدین باید نحوه تزریق فاکتور 8 را آموزش ببینند و همواره دارو را در منزل داشته باشند. همچنین این بیماران باید کارت شناسایی هم داشته باشند؛ بیمار مبتلا به هموفیلی، از فعالیت کردن منع نمی‌شود. ما بیمار مبتلا به کمبود فاکتور 8 داریم که فوتبالیست است.

وی در خصوص علل خونریزی بینی در کودکان، بیان کرد: خون دماغ شدن در بچه‌ها شایع است. این اتفاق به تنهایی دال بر مشکلات خونریزی‌دهنده نیست. آلرژی غذایی و سرماخوردگی نیز می‌تواند عاملی برای خونریزی از بینی باشد. در این موارد، چرب کردن مخاط بینی، جلوگیری از احتقان بینی با دادن داروی ضد احتقان، برای پیشگیری از خونریزی بینی توصیه می‌شود. البته درمان باید با نظر پزشک باشد.

این فوق تخصص خون در پاسخ به این پرسش که افراد مبتلا به اختلالات خونریزی‌دهنده به‌خصوص آن‌ها که کمبود پلاکت دارند در مورد مصرف مسکن چه نکاتی را باید رعایت کنند؟، گفت: این افراد نباید داروهایی مانند آسپرین، دیکلوفناک و ژلوفن بخورند. مسکن مصرفی در افراد مبتلا به ون ویلبراند، ترجیحاً باید استامینوفن باشد. افراد مبتلا به ون ویلبراند باید مراقب باشند بدنشان به جایی برخورد نکند، زیرا همین ضربه‌های کوچک، خونریزی‌های زیر پوستی می‌دهد و ممکن است منجر به کمبود آهن در آن‌ها شود.

وی خطاب به افراد دچار کمبود پلاکت، یادآور شد: به این افراد مصرف مکمل ویتامین C را توصیه نمی‌کنیم، اما مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین C را توصیه می‌کنیم. ویتامین C از خونریزی زیر جلدی پیشگیری می‌کند.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
تندرست نیوز