معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزرات بهداشت با اشاره به سند سلامت روان گفت: این سند به عنوان برنامه‌ای جامع در وزارت بهداشت تدوین و تاکنون بخش‌های زیادی از آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شده است.
نتایج برنامه‌های سلامت روان بعد از سال‌ها مشهود خواهد شد


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، علی اسدی در نشست خبری هفته سلامت روان در محیط کار گفت: طی سی سال گذشته، تنها 300 نفر کارشناس سلامت روان در سیستم وجود داشت که به مردم خدمات سلامت روان ارائه می‌داد، اما با آغاز طرح تحول سلامت این تعداد به 1300 نفر رسید که این به معنای انقلاب در ایجاد دسترسی مردم به خدمات سلامت است.

وی افزود: چنانچه به برنامه پنجم و ششم توسعه که برنامه‌هایی ملی هستند، مراجعه کنید، در می‌یابید که خدمات سلامت و همچنین خدمات سلامت روان در این برنامه‌ها طراحی و ادغام شده است و در بسته‌های خدمتی که برای تمام گروه‌های سنی گردآوری شده، مطالب آموزشی در رابطه با افزایش سطح سواد سلامت روان مردم تدوین شده است. 

اسدی ادامه داد: همچنین ادغام برنامه‌های سلامت روان در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه (phc) موضوعی است که سال‌ها وجود نداشته، اما امروزه به مدد طرح تحول در کشور اجرا گردیده است.

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزرات بهداشت با بیان این‌که امروزه توانمندسازی مردم در نظام شبکه بهداشت ساختار پیدا کرده است، اظهار کرد: البته این برنامه جوان است و در چند سال آینده حاصل اقدامات ارائه شده در طرح تحول سلامت دیده می‌شود. 

وی با اشاره به سند سلامت روان، ادامه داد: این سند به عنوان برنامه‌ای جامع در وزارت بهداشت تدوین و تاکنون بخش‌های زیادی از آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب شده است.

اسدی با اشاره به غربالگری سلامت روان بیان کرد: همچنین امروزه در خانه‌های بهداشت غربالگری سلامت روان نیز انجام می‌شود. این اقدام تاکنون وجود نداشته و مردم با شاخص‌های معین مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر فردی دچار مشکل باشد خدمات درمانی دریافت می‌کند، در غیر این صورت برنامه‌هایی با موضوع توانمندسازی و پیشگیری برای افراد اجرا می‌گردد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: سلامت روان ماهیتی دیربازده و غیر ملموس دارد و نتایج اقدامات انجام شده بعد از سال‌ها مشهود خواهد شد.