وزیر بهداشت گفت: بحث‌های زیادی که در مورد ادغام آموزش وجود دارد، بحث‌های انحرافی است.
درگیر حواشی وزارت علوم نشوید



به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، سید حسن هاشمی در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور در جمع خبرنگاران، گفت: آموزش باعث پیشرفت و توسعه همه جوامع می‌شود و هیچ انسانی نمی‌تواند از آن غافل باشد.

وی با بیان این‌که امروز هیچ نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم، افزود: دانشگاه‌ها باید به نحوی پیش بروند که باعث سربلندی کشور شوند. باید به سمتی حرکت کنیم که محصولاتى که حاصل نیرو انسانی متخصص است بتواند رفاه مردم شود و عزت‌شان را فراهم کند. نظام آموزش پزشکی کشور که ۴ درصد کل را تشکیل می‌دهند، ۳۰ درصد علم را تولید می‌کنند.

هاشمی درباره مطالبی که در زمینه ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی مطرح می‌شود، بیان کرد: بحث‌های زیادی که در مورد ادغام آموزش وجود دارد، بحث‌های انحرافی است؛ چون در سیاست کلی نظام سلامت و آموزش تعریف شده است. وزارت علوم مشکلاتی در حوزه خودشان دارند که می‌خواهند فرافکنی کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اصل موضوع، خروجی دانشگاه‌هاست که باید در خدمت مردم باشند و در راستای پیشرفت کشور عمل کنند.

هاشمی در خصوص تفکیک مراکز آموزشی و درمانی نیز گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه به زیرساخت‌ها در طول ۴۰ سال گذشته، افزایش جمعیت و طول عمر به بالای ۷۵ سال و پیشرفت علم، بیمارستان‌ها توسعه پیدا نکرد و بیمارستان‌های آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شدند. ضرورت دارد مجلس و دولت و بخش خصوصی مراکزی را برای آموزش اختصاص دهند. این اتفاق نیاز به توجه و زمان دارد.

وی افزود: اگر از بودجه حرف بزنم می‌گویند همش دنبال پول است. باید آگاهی و آموزش پیشرفت کند و در سیاست‌گذرای‌ها در اولویت باشد تا جایگاه آن در بودجه ریزی کشور حفظ شود. ما یک صدم بودجه‌ای را که در دنیا به آموزش و پژوهش اختصاص مى دهند، به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

هاشمی در پایان گفت: دولت در این چهار سال کمکی نکرده و توسعه‌ها با همت شخصی و هزینه شخصی افراد رقم خورده است.