رییس اورژانس تهران درباره مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس تهران گفت: آخرین آمار نشان می‌دهد که از ۱۱۰۰ مزاحم در روز به ۷۰۰ مزاحم رسیدیم و این نشان می‌دهد که مردم دارند با خدمات اورژانس آشنا می‌شوند.
کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، اسداله موسوی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در خصوص برنامه‌های اورژانس برای مراسم اربعین گفت: هر ساله از سراسر کشور امکانات حوزه سلامت برای ارائه خدمت به زائرین بسیج می‌شود و امسال حدود ۹ هزار نفر در ۴ مبادی خروجی و ورودی به عراق مستقر می‌شوند و بخشی هم در مسیر و شهرهای نجف و کربلا استقرار پیدا خواهند کرد.

وی افزود: اورژانس تهران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اورژانس‌های کشور، همه ساله خدمات بسیاری در زمینه لجستیک و پشتیبانی بر عهده دارد. اورژانس تهران به نیروها و آمبولانس‌های استان‌های دیگر نیز سرویس ارائه می‌کند و تعمیر و نگهداری آمبولانس‌ها نیز با اورژانس تهران خواهد بود.

موسوی ادامه داد: تامین اقلام مصرفی و دارویی بالغ بر ۱۴۶ قلم نیز با اورژانس تهران است. خدمت به روستاهای محروم همجوار مرزها نیز بر عهده اورژانس تهران است.

وی با بیان این‌که سال گذشته امکانات حدود ۴۰ پایگاه در اختیار مراسم اربعین قرار گرفت، اظهار کرد: امسال موتورلانس‌ها نیز به این مراسم ارسال می‌شوند. همچنین امسال یک پایگاه اورژانس هوایی نیز در مرز مهران افتتاح خواهد شد. پیش بینی می‌شود امسال ۴۰۰ هزار نفر بیشتر به کربلا مشرف خواهند شد که سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر مشرف شده بودند. البته ممکن است آمار بیش از ۲.۵ میلیون نفر زائر به کربلا مشرف شوند.


برنامه‌های اورژانس تهران در ایام اربعین

رییس اورژانس تهران درباره ارائه خدمت اورژانس در داخل و خارج از مرزها در مراسم اربعین گفت: در این زمینه بخش درون سرزمینی و برون سرزمینی وجود دارد که بخش درون سرزمینی بر عهده وزارت بهداشت با نمایندگی تام الاختیار دکتر کولیوند است.

وی افزود: دستگاه‌های نظامی که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را در عراق برپا می‌کنند نیز با نظارت وزارت بهداشت ارائه خدمت می‌کنند. در مورد خارج از مرزها نیز همه چیز بر عهده هلال احمر است و ما نیز باید آمار و اطلاعات‌مان را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار بدهیم.

موسوی ادامه داد: در مرز شلمچه هم ارتش بیمارستان صحرایی دارد و هم سپاه و هم وزارت بهداشت و هم هلال احمر خدماتی در زمینه رفع آلودگی‌ها و بحران‌های احتمالی و اسکان‌ها ارائه می‌کند. همه استان‌های مرزی به بیمارستان صحرایی مجهز هستند و کمبودی از این بابت وجود ندارد.

وی با بیان این‌که همه بازه زمانی که زوار به کربلا می‌روند و باز می‌گردند، خدمات اورژانس به صورت یکنواخت از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از اربعین ادامه خواهد داشت، گفت: روز اربعین در تهران نیز برنامه‌ای خواهیم داشت که از میدان امام حسین تا حرم حضرت عبدالعظیم خواهد بود و اورژانس تهران نیز هم در مسیر و هم محل شروع و پایان مراسم ارائه خدمات خواهد داشت. امسال ممکن است مراسم پرشورتر برگزار شود، زیرا سال گذشته راهپیمایی بازماندگان از اربعین را داشتیم و خیلی‌ها اطلاع نداشتند و امسال ممکن است جمعیت بیشتری به این مراسم بیایند.

موسوی بیان کرد: باید توجه کرد که تعداد آمبولانس‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده و ۶۷ دستگاه آمبولانس و ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به ناوگان اورژانس تهران اضافه شده است.


کاهش مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس

رییس اورژانس تهران در ادامه این نشست خبری درباره مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس تهران گفت: آمار مزاحمین تلفنی روز به روز در حال کاهش است. آخرین آمار نشان می‌دهد که از ۱۱۰۰ مزاحم در روز به ۷۰۰ مزاحم رسیدیم و این نشان می‌دهد که مردم دارند با خدمات اورژانس آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی اورژانس برای مردم ناشناخته بود و اهمیت و ارزش کار را نمی‌دانستند. با افزایش آمبولانس‌ها و موتورلانس‌ها، مردم با اهمیت و ارزش کار اورژانس بیشتر آشنا شدند.

موسوی اظهار کرد: همه مزاحمین را به راحتی می‌توانیم شناسایی کنیم و هم محل تماس و هم مالک خط را در همان لحظه شناسایی می‌کنیم. مشغول کردن خطوط ۱۱۵ باعث می‌شود که حق مردم ضایع شود. هر کسی که مانع ارائه خدمات عمومی به مردم شود، جرم مرتکب شده است. تاکنون اورژانس تهران در این زمینه اقدام قضایی نکرده و تلاش کردیم فرهنگ‌سازی کنیم. از حدود سه هزار تماس مزاحم در سال ۹۳ هم اکنون به زیر هزار مزاحمت رسیدیم. البته در مجموع تماس‌های مردم نیز با اورژانس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تماس‌های واقعی اورژانس تهران بدون تکراری‌ها، روزانه حدود ۸ تا ۹ هزار تماس است، گفت: سه سال پیش ماموریت‌های واقعی زیر هزار بود و در حال حاضر به ۲ هزار ماموریت روزانه رسیدیم و توان واقعی ما روزانه ۴ هزار ماموریت است. بیشتر تقاضاهای ما در ساعت‌های خاصی است که منطبق بر ترافیک است، مانند ساعت ١٠ تا ٢ بعدازظهر و ١٨ تا ٢٣.

موسوی ادامه داد: در بازه زمانی کم، بیشترین درخواست‌ها را داریم و در نتیجه نمی‌شود به همه درخواست‌ها پاسخ منطقی داد و به موقع رسید. هیچ درخواستی از اورژانس رد نمی‌شود و همه درخواست‌ها انجام می‌شود. میانگین زمان رسیدن ما در گذشته نزدیک به ۳۸ دقیقه بود و پارسال به ۲۸ دقیقه رسید و امسال این میزان زیر ۲۰ دقیقه و حدود ۱۵ دقیقه است.


اضافه شدن بالگردهای تک نفره به اورژانس تهران

رییس اورژانس تهران درباره مشکل ترافیک در تهران گفت: به دنبال اضافه کردن بالگردهاى تک نفره هستیم که به ناوگان اورژانس افزوده شود. نوع روسی این بالگردها قیمت ۶۷ هزار دلار دارد، البته از کشورهای آلمان و آمریکا قیمت خواستیم، اما هنوز قیمتی به ما ندادند.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین چالش اورژانس تهران، ترافیک است، اظهار کرد: اگر بتوانیم بر ترافیک غلبه کنیم، زمان رسیدن به صحنه برای اورژانس کمتر خواهد شد.

موسوی با بیان این‌که تا پایان سال برنامه داریم که ۲۰۰ موتورلانس دیگر نیز به ناوگان اضافه کنیم، افزود: درصد خیلی کمی از خیابان‌ها دارای خط ویژه است یا قابلیت اضافه شدن خط ویژه را دارد.


همکاری اورژانس تهران با مترو

وی در ادامه این نشست خبری درباره همکاری با مترو تهران گفت: قرار بر این شد که در بحران‌های جمعی برای انتقال مصدومین به بیمارستان‌ها، شرکت بهره برداری و زیرساخت مترو خدماتی ارائه کنند. بهره برداری مترو قرار شد واگن و لوکوموتیو مخصوص اورژانس تهران را در نظر بگیرد. زیرساخت هم مکلف شدخط مترو را تا بیمارستان‌هایی که نزدیک ایستگاه‌های مترو هستند ادامه دهد و تا حیاط بیمارستان خط امدادى ادامه پیدا کند. این بیمارستان‌ها و محل‌ها شناسایی شدند و در دستور کار مترو قرار گرفت.

موسوی ادامه داد: لایحه بودجه ۹۷ شهرداری در دستور کار شورا قرار گرفته و طرح‌های ما که در همکاری با شورای شهر است به تصویب رسیده و عملیاتی شدن آن‌ها منوط به تامین اعتبار است.

رییس اورژانس تهران در پایان گفت: با رییس شورای شهر تهران نیز جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان نیز تعهد دادند که هر قولی که شورای شهر قبلی در حوزه اورژانس داده، مورد تایید شورای شهر جدید نیز هست.