وزیر بهداشت گفت: یکی از وظایف بسیار مهم سازمان نظام پزشکی توجه به مشکلات اخلاق پزشکی است.
باید از حقوق مردم دفاع کرد


به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، سید حسن هاشمی در مراسم تودیع و معارفه رییس کل سازمان نظام پزشکی با تشکر از خدمات علیرضا زالی طی ۴ سال گذشته، گفت: اتفاقات سال ۹۲ باعث محروم شدن ظالمانه عده‌ای از پزشکان شد که نتوانستند خود را در معرض انتخاب جامعه پزشکی قرار بدهند.

وی ادامه داد: مردم در عرصه‌های مختلفی جان‌فشانی و فداکاری کردند و پاسخ صحیح به مردم، تلاش کردن جامعه پزشکی است تا زمانی که مردم به خدمات پزشکی نیاز دارند، بهترین خدمات به آن‌ها ارایه شود.

هاشمی با بیان این‌که جامعه دچار مشکلات و بیماری‌هایی است، گفت: یکی از وظایف بسیار مهم سازمان نظام پزشکی توجه به مشکلات اخلاق پزشکی است. فکر می‌کنم گرفتاری‌های زیادی وجود دارد و بخشی از محرومیت‌ها به دست قانون‌گذاران حل می‌شود. سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه، بیمه‌ها و غیره باید در دفاع از حقوق جامعه پزشکی قدم‌های بزرگی بردارند. البته قبل از همه این موارد، جامعه پزشکی باید نمایندگان خود را باور کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان نظام پزشکی زمانی می‌تواند با قدرت از حیثیت جامعه پزشکی دفاع کند که مردم نیز حمایت کند و مردم جایی می‌توانند حمایت کنند که حقوق‌شان دیده شده و از آن دفاع شده باشد. با وجود همه اتفاقاتی که در رسانه‌ها و حتی غیر از آن افتاده، باید از حقوق مردم دفاع کرد. وقتی مردم تشخیص بدهند کسی از جان‌شان مراقبت می‌کند و زندگی را به آن‌ها بر گردانده است، سر از پا نمی‌شناسند و به همین دلیل پزشکان باید خدا را شکر کنند. طبیعی است که مشکلاتی وجود دارد که البته این مشکلات همانند سایر کشورهاست. حل برخی از این مشکلات نیاز به زمان دارد.

وی با بیان این‌که باید به شرایط سخت دولت توجه کرد، گفت: انتظارات ما باید متناسب با داشته‌های ما باشد و اولویت‌بندی را با صبر و عقلانیت انجام بدهیم تا به اهداف عالی جامعه برسیم.

هاشمی در پایان بیان کرد: طی ۴ سال اخیر دکتر زالی بسیار تحمل کردند و توقعاتی از طرف همکاران وجود داشت. وزارت بهداشت نیز اشکالاتی داشت که شاید لنگرگاه ما سازمان نظام پزشکی باشد. فکر می‌کنم دکتر زالی خوب عمل کردند، هرچند ممکن است برخی انتظارات بیشتری داشتند.